Cu sprijinul SLN și ITF România

Echipajul navei "Geo Star" și-a primit toate salariile restante

637

Articole de la același autor

■ Șapte nave străine au fost vândute, în urma acțiunilor ITF România


Sindicatul Liber al Navigatorilor și ITF România au scris ultima filă din cazul navei "Geo Star". La începutul acestei săptămâni, s-au efectuat plățile în conturile bancare ale echipajului.


★ ★ ★


Cargoul de mărfuri generale "Geo Star", sub pavilion Togo, a sosit în portul Constanța pe data de 29 ianuarie 2017, pentru a încărca 3.000 de tone de porumb. La inspecția efectuată, ofițerii de Port State Control au găsit 20 de deficiențe tehnice și în legătură cu documentele navei, dar și în privința condițiilor de muncă și viață, aflate sub incidența Convenției maritime internaționale MLC 2006. Astfel că, pe data de 30 ianuarie s-a dispus sechestrarea cargoului de către autoritățile române, până la remedierea deficiențelor. Deși a fost informat de situația creată, armatorul nu a luat nicio măsură. Dimpotrivă, a abandonat nava și echipajul, lăsându-i pe navigatori neplătiți și fără mijloace de subzistență. 


La bord se aflau 12 marinari, din care: 11 ucraineni și un rus. Dintre aceștia, trei au solicitat repatrierea și au părăsit nava. Între timp, comandantul Tsaruk Yuriy, un ucrainean în vârstă de 62 de ani, a decedat la bord. Este greu de spus care sunt cauzele profunde ale neașteptatului deces, dar cauza imediată este evidentă. Comandantul nu a mai rezistat supărărilor și stresului uriaș provocate de un voiaj de opt luni, în condiții sub standard, dar mai ales situației critice generată de reținerea navei și abandonarea ei de către armator. 


Rămas fără alimente, apă și curent electric la bord, cu salariile neplătite de luni de zile, echipajul a apelat la ajutorul ITF România. L-a primit abia după ce marinarii s-au înscris în sindicatele navigatorilor din Rusia și Ucraina, afiliate la Federația Internațională a Transportatorilor. 


Pe perioada abandonului, ITF România, Sindicatul Liber al Navigatorilor și ITF Londra i-au asigurat echipajului alimente, iar nava a fost conectată la rețelele de apă și electricitate. Astfel, s-a reușit să se asigure un minim de condiții de subzistență la bord. 


În același timp, s-a acționat pentru recuperarea salariilor restante și repatrierea marinarilor, pe două direcții: executarea poliței de asigurare pentru caz de abandon și vânzarea navei. 


"Pentru plata asigurării s-a dus o adevărată luptă, care a durat din martie până în octombrie 2017, când asiguratorul din Rusia a acceptat să o achite, conform Convenției MLC 2006. Pentru societățile de asigurări din Rusia a fost o premieră executarea unei polițe, conform MLC 2006. De altfel, în lume au mai fost, până acum, doar două sau trei cazuri asemănătoare. Asiguratorul rus nu cunoștea prevederile convenției și nici nu avea procedurile financiare adecvate cazului. A durat destul de mult până s-au lămurit toate problemele. În cele din urmă, echipajul a beneficiat de asigurarea de abandon prevăzută de MLC 2006, care acoperă salariile pe patru luni și cheltuielile de repatriere", relatează Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România.


În paralel, s-au întreprins demersurile în justiție pentru plata salariilor restante ale echipajului. Întrucât armatorul navei, compania Nicky Shipping Ltd., cu sediul în Victoria House, 306 Victoria Mahe, Seychelles, nu a dat curs deciziei Tribunalului Constanța de a le achita, instanța de judecată a decis vânzarea navei prin licitație publică. Astfel că "Geo Star" a fost cumpărată de un cetățean turc și dusă în Turcia, pentru a fi dezmembrată. 


"Din prețul de 224.000 de dolari încasat, echipajul a primit suma de 174.343 de dolari, reprezentând salariile restante. Din diferență au fost achitate datoriile către autoritățile portuare și agentul navei, către ITF și SLN (care pe perioada abandonului navei au suportat costurile cu întreținerea echipajului), precum și cheltuielile de judecată. Astfel, prin executarea poliței de asigurare și vânzarea navei s-a reușit plata în proporție de sută la sută a salariilor echipajului. Au fost ceva probleme cu achitarea drepturilor către familia comandantului decedat, fiind nevoie să se aștepte până la întocmirea certificatului de moștenire", relatează Mihălcioiu.


★ ★ ★
"Cazul «Geo Star» - un caz deosebit de complex - a fost rezolvat datorită solidarității sindicale reprezentată de Federația Internațională a Transportatorilor. Aceasta este o forță ce cuprinde 670 de sindicate afiliate, reprezentând peste 19 milioane de lucrători din transporturi, din peste 147 de țări. La rândul ei, ITF este afiliată la Confederația Sindicală Internațională (Internațional Trade Union Confederation), din care fac parte câteva federații globale. 


Totodată, cazul «Geo Star» demonstrează că armatorii nu își pot trimite navele într-un port românesc fără să plătească echipajele. Iar dacă o fac, vor fi obligați, cu ajutorul Justiției, să achite drepturile navigatorilor. Experiența a arătat că procesul pentru vânzarea unei nave abandonate nu durează mai mult de un an", a atenționat Adrian Mihălcioiu.


ITF România și Sindicatul Liber al Navigatorilor nu sunt la prima experiență de acest gen. Într-un interval de 22 de ani, au obținut, în Justiție, vânzarea altor șase nave străine, pentru recuperarea salariilor restante ale echipajelor. "Ionian Saylor" a fost vândută, în 1995, cu suma de 1.500.000 de dolari. Au urmat: "Island of Inousse" (în 1997) - 900.000 de dolari, "Bermuda" (în 2000) - 75.000 de dolari, "Aurica" (în 2009) - 350.000 de dolari. În martie 2012, a fost vândută nava "Grandiosa", cu 3.050.000 de dolari, iar în 2014, cargoul "Kusva 1", pentru 300.000 de dolari. Cargoul "Nikolay Meshkov" a scăpat de o asemenea soartă, întrucât armatorul a achitat în ceasul al doisprezecelea, înainte de licitație, salariile datorate echipajului.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6394 secunde